Мохамед Али паша

От Оксипедия

Мохамед Али паша Масърски или Мохамед Али паша Масърлъ (на османски турски: محمد علی پاشا المسعود بن آغا, на арабски: محمد علي باشا) е управител (валия), хедив на автономното образувание Египет и Судан в Османската империя през първата половина на XIX век и въстанал срещу султана през 1831 г. Смятан е за основател на съвременен Египет. Династията, която той създава, продължава управлението си до 1952 година. Османски фелдмаршал.Роден е в град Кавала, или от малкото населено място село Мусратлъ от района на околията, през 1769 година от родители албанци.По сведения на негови съвременници той владеел свободно само албански.

Той организира интензивно обучение на лекари, инженери, държавни чиновници в новосъздадени училища и в Европа. Впоследствие Мохамед Али паша извършва широка селскостопанска реформа като конфискува раздробените ферми, раздадени на събирачи на данъци както и земи дадени на религиозни общности. Построява напоителни системи и развива добива на памук. Той се опитва също да произвежда и текстил, но тъй като местният пазар е бил прекалено малък и техническите умения не са били на необходимото ниво, Мохамед Али е принуден да изнася памука. В знак на благодарност към родния си град Кавала той построява имарет, който се смята за най-голямата ислямска постройка в Европа. В момента тя е превърната в луксозен хотел.